« Powrót na główną

Drugie życie marek aut z byłego Bloku Wschodniego

Data publikacji

Producenci samochodów osobowych z Europy Wschodnio-Centralnej przez bardzo długi czas byli markami samochodowymi jakie uważano za producentów aut gorszej kategorii, jednakże wszystko się odmieniło w momencie gdy zyskały akuratne co do tego poparcie ze strony mocniejszych koncernów motoryzacyjnych.

Mało kiedy ktoś bierze pod uwagę, że Skoda produkowana w Republice Czeskiej to właśnie dzięki wsparciu niemieckiego Volkswagena mogła opracowała pierwsze naprawdę nowoczesne modele aut tego rodzaju jak Felicia oraz Octavia, które pod względem technologicznym zdecydowanie nawiązywały do wybranych projektów nadmienionego właśnie Volkswagena. Formalnie jest on decydującym akcjonariuszem Skody, a co najistotniejsze nie ma co do tego wszelakich kontrowersji iż za sprawą jego wspomagania Skoda mogła odnieść wyraźny sukces, a dziś podciąga się do wiodących wytwórców samochodów zrazu nie wyłącznie na europejskich rynkach motoryzacyjnych zaczynając nawet konkurować z samym VW.

Skoda Superb tył

Całkiem porównywalną, a właściwie to niemal identyczną drogę przeszła rumuńska Dacia. Ta natomiast uzyskała korzystną pomoc za sprawą Renault, który jest także jej flagowym akcjonariuszem oraz najważniejszym inwestorem. Współpraca z Francuzami ma w przypadku Dacii długą historię, począwszy od licencyjnej produkcji Renault 12. Nie istnieją co do tego jakichkolwiek wątpliwości, iż zademonstrowano w ich przypadku niezwykle pomysłowe podejście, a mianowicie samochody klasy średniej jakkolwiek niczym nie odstające oprzyrządowaniem lub standardem od tych prezentowanych daleko wyżej.

Wszystko wskazuje także na to, że wspomniani wytwórcy nie mają zamiaru spoczywać na laurach, wręcz przeciwnie - już dziś wiadomo iż zarówno Skoda jak i Dacia łakną jeszcze bardziej powiększyć obręb reprezentatywnej inicjatywy. Samochody tych marek trafiają na coraz to nowe rynki (które nie mają pejoratywnych uprzedzeń względem historii tych marek, jak może to mieć miejsce w niektórych krajach byłego bloku wschodniego), za każdym razem w ciągu kilku lat w dużym zakresie powiększając wolumin sprzedaży.